یك استاد دانشگاه: ایران در 10 سال گذشته با بیشترین خشكسالی روبرو بوده است
نوشته شده توسط : swot

'سروش سروشیان' روز سه شنبه در 'همایش آب و خشكسالی' در كرمان افزود: مدلها نشان می دهد كه خبرهای خوشی در مورد آب برای دهه های آینده در قرن جاری میلادی وجود ندارد.

وی ادامه داد: خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریكا و بخشی از استرالیا از جمله مناطقی است كه در معرض خشكسالی قرار دارند و ایران نیز همین شرایط را در سالهای آینده خواهد داشت.

او اظهار داشت: بیشترین فشارها و مشكلات ناشی از بحران آب و خشكسالیها در آسیا است و به همین دلیل مهندسی آب، ساخت سدها و كانالكشی عظیم در این كشورها مورد نظر جدی قرار دارد.

استاد مهندسی آب در دانشگاه كالیفرنیا گفت: كره زمین از 70 میلیون سال پیش تاكنون دستخوش تغییراتی بوده و این تغییرات هم اینك با گرم شدن زمین و ایجاد تغییرات اقلیمی ادامه دارد.

وی بیان كرد: یكی از شانسهای كره زمین وجود كوههای بزرگ و كوهستانهای عظیم است كه نقش بزرگی در حركت رطوبت در جهان ایجاد می كنند.

سروشیان افزود: اقیانوسها نبض و قلب اقلیم هستند و 78 درصد بارندگی كره زمین بر روی اقیانوسها انجام می شود.

وی گفت: طی سالهای اخیر بارندگیهای جهان شدیدتر شده و در مقابل خشكسالیها نیز طولانی تر و شدت آنها بیشتر می شود.

این استاد مهندسی آب ادامه داد: درجه حرارت كره زمین در نیمكره شمالی و جنوبی در 10 سال گذشته در حال بالا رفتن است.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: 92 درصد آب مصرفی ما مربوط به بخش كشاورزی است و متاسفانه بهره وری پایینی نیز در این زمینه وجود دارد اما طی سالهای گذشته فعالان بخش كشاورزی به مسئله كمبود آب توجه نكرده اند.

'عباس كشاورز' افزود: 90 تا 98 درصد تولیدات در بخشهای مختلف به آب وابسته است و رویكرد ما بهره برداری از آب می باشد.

وی ادامه داد: از برنامه اول تا پنجم توسعه برای آب و نگرش مربوط به آب قوانین بسیاری وجود دارد كه بر روی موارد ویژه ای مانند افت سطح آب زیرزمینی تاكید وجود دارد.

او بیان كرد: بحث ملی شدن آب در كشور وجود داشت كه پس از انقلاب این طرح با عنوان 'توزیع عادلانه' مطرح شد.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران افزود: در بحث آمایش سرزمین در كشور هرگونه توسعه منوط به آب است لذا همسونگری در رابطه با اهداف این آمایش باید در بین همه تصمیم گیران وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: بطور كلی ظرفیت كشاورزی پاسخگوی توسعه ملی ما نیست و در هیچ كجای دنیا در كشورهای نیمه رفاه، سهم بخش كشاورزی در اقتصاد آنها بیش از 10 درصد نیست.

كشاورز گفت: ارزش تولیدات كشور ما 30 میلیارد دلار است و باید از این پس در بخش كشاورزی خوشبینانه اما واقعگرا ورود كرد.

رییس گروه مطالعات آب و كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران بیان كرد: توسعه كشور به این بستگی دارد كه جمعیت ایران با فرهنگ و چگونگی برخورد با آب آشنا شود زیرا تنها آشنایی و آگاهی كارشناسان، اساتید، دانشجویان و فعالان این حوزه برای رفع مشكلات مربوطه كافی نیست.

رییس دفتر توانمندی و ساماندهی كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز با اشاره به این كه خشكی با خشكسالی متفاوت است اظهار داشت: 65 كشور در كمربند خشكی جهان قرار دارند كه تمامی مساحت ایران تحت تاثیر این خشكی جهان است.

'حسین شریعتمدار' افزود: خشكسالی را باید مدیریت كرد كه موفقیت در این زمینه به تدبیر، خرد، تعقل، اراده كارشناسان و مسوولان و همت مردم بستگی دارد.

وی بیان كرد: چاره اندیشی اساسی در یك برنامه بلندمدت از جمله راهكارهای اجرایی مقابله با خشكسالی است.

'همایش آب و خشكسالی' با حضور استاندار و معاون عمرانی استاندار كرمان، نایب رییس و رییس دفتر توانمندی و ساماندهی كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، استاد مهندسی آب دانشگاه كالیفرنیا و نمایندگان مردم شهرستانهای كرمان و بافت در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.ك/2

7443/8154





:: برچسب‌ها: جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 528
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: